STATUT
UNIWERSYTECKIEGO KLUBU ALPINISTYCZNEGO
Tekst jednolity
(uchwalony dnia 20.06.1998 ze zmianami z dnia 23.03.2011, 22.03.2012, 29.03.2018)
- Cel działania
Stowarzyszenie kultury fizycznej o nazwie Uniwersytecki Klub Alpinistyczny zwane dalej Klubem, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu rozwijanie i propagowanie sportów wspinaczkowych, przez które rozumie się wspinaczkę na sztucznych ścianach, wspinaczkę skałkową, taternictwo, alpinizm i himalaizm oraz wspinaczkę jaskiniową, upowszechnianie zasad tych sportów, przyczynianie się do poszerzenia kręgu osób uprawiających sporty wspinaczkowe oraz wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmują takie działania.
- Siedziba
Siedzibą Klubu jest Warszawa.
- Podstawa prawna działania
Klub działa na podstawie przepisów ustawy o sporcie (Dz.U. z 2010 nr 127 poz. 857 z późn. zm.), ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. nr 20 z 1989 r. poz. 104 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- Członkostwo w innych organizacjach
Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania, a w szczególności może być członkiem związków sportowych.
- Obszar działania
Klub swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych celów Klub może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Czas trwania
Czas trwania Klubu nie jest ograniczony.
- Sposób realizacji celów
Klub realizuje swoje cele przez:
- wszechstronne propagowanie zasad sportów wspinaczkowych;
- współpracę i wzajemną pomoc członków Klubu;
- organizowanie lub pomoc w organizacji treningów sportowych, obozów szkoleniowych, obozów sportowych, wypraw sportowych w zakresie sportów wspinaczkowych;
- współpracę z osobami i instytucjami w zakresie zbierania informacji, wymiany doświadczeń oraz podejmowanie przedsięwzięć sportowych w zakresie uprawiania sportów wspinaczkowych;
- doradztwo i pomoc organizacyjno-ekonomiczną oraz szkolenie członków i innych podmiotów w zakresie sportów wspinaczkowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
- prowadzenie działalności integrującej członków Klubu poprzez aktywność kulturalną, edukacyjną i towarzyską.
- Powoływanie innych organizacji
Klub celem realizacji swych statutowych celów może przystąpić do innych organizacji w granicach dopuszczonych prawem.
- Praca członków Klubu
Realizując powyższe cele Klub opiera się na społecznej pracy członków. Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw.
- Członkostwo
- Członkiem zwyczajnym Klubu może być obywatel Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemiec, także nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:
- uprawia bądź zamierza uprawiać sporty wspinaczkowe;
- złoży deklarację członkowską;
- opłaci wpisowe.
- Osoby w wieku od 16 do 18 lat mogą należeć do Klubu, z tym że w składzie Zarządu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych. Osoby poniżej 16 lat mogą należeć do Klubu za zgodą przedstawicieli ustawowych, jednak nie mają prawa udziału w głosowaniu na Walnym Zebraniu oraz nie mają czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu.
- Członkiem honorowym Klubu może być każda osoba spełniająca warunki określone dla członka zwyczajnego, a która jest szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Klubu.
- Osoby prawne mogą być członkami wspierającymi. Osoby niepełnoletnie mogą wstąpić do Klubu wyłącznie za zgodą opiekunów.
- Osoby, które były już Członkami Klubu i wstępują do Klubu ponownie (po przerwie) są zwolnione z opłaty wpisowego.
- Wstąpienie do Klubu
Członkostwo Klubu nabiera się przez przyjęcie kandydatury przez Zarząd Klubu zwykłą większością głosów w drodze uchwały.
- Prawa i obowiązki członków
- Członkowie Klubu zobowiązani są:
- swoją postawą i działaniami przestrzegać etyki taternickiej;
- dbać o dobre imię Klubu;
- popierać i czynnie realizować cele Klubu;
- przestrzegać przepisów Statutu;
- regularnie opłacać składki.
- Członek zwyczajny Klubu ma prawo do brania udziału w życiu Klubu, a w szczególności:
- ma bierne i czynne prawo wyborcze do władz Klubu;
- ma prawo wnioskowania we wszystkich sprawach dotyczących celów i metod funkcjonowania Klubu;
- ma prawo korzystania z lokali Klubu;
- posiada legitymację Klubu;
- ma prawo do korzystania z rekomendacji, gwarancji i opieki Klubu;
- ma prawo do korzystania z urządzeń technicznych, poradnictwa i szkoleń, jakie Klub stawia do dyspozycji swoich członków;
- ma prawo korzystać z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Klub.
- Członkowie wspierający
- Osoby prawne mogą zostać członkami wspierającymi poprzez złożenie stosownego oświadczenia woli Zarządowi Klubu, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę.
- W tym samym trybie ustaje członkostwo wspierające.
- Członkowie wspierający korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym wymienionych w § 12 ust. 2 lit. b) – g).
- 131. Członkowie honorowi
- Członkiem honorowym Klubu zostaje się w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej na wniosek Zarządu. Tylko w tym trybie można zostać pozbawionym członkostwa honorowego.
- Członkowie honorowi korzystają z praw przysługujących członkom zwyczajnym wymienionych w § 12 ust. 2 lit. b) – g). Członkowie honorowi zwolnieni są z obowiązku opłacania składki członkowskiej.
- Skreślenie z listy członków
Skreślenie z listy członków Klubu następuje przez:
- Rezygnację pisemną złożoną na ręce Zarządu;
- Wykluczenie przez Zarząd – w drodze uchwały:
- za działalność sprzeczną ze statutem oraz uchwałami Klubu;
- w przypadku nieopłacenia składek członkowskich w terminie do 30 czerwca danego roku;
- z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu.
- Możliwość odwołania
Od uchwały Zarządu wykluczającej członka Klubu przysługuje wykluczonemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków na co najmniej 21 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
- Władze Klubu
Władzami Klubu są:
- Walne Zgromadzenie Członków;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna;
- Sąd Koleżeński.
- Kadencja
Kadencja wszystkich władz wybieralnych klubu trwa 2 lata.
- Podejmowanie uchwał
Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej.
- Walne Zgromadzenie
- Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zgromadzenie Członków.
- Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co najmniej jeden raz w roku, lub częściej z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek co najmniej 20% członków Klubu powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich członków listami poleconymi lub w każdy inny skuteczny sposób co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
- W Walnym Zgromadzeniu winna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony o godzinę później tego samego dnia, może ono skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników.
- W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć, z zastrzeżeniem par. 10 pkt. 2, członkowie zwyczajni Klubu oraz, z głosem doradczym, członkowie honorowi i wspierający oraz zaproszeni goście.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalanie programu działalności Klubu;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- wybór członków Zarządu, Członków i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, Prezesa Klubu;
- nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego;
- uchwalanie zmian statutu;
- podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia przez Klub do innych organizacji;
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Klubu;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, o których mowa w § 14, wniesionych przez członków Klubu;
- rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego;
- rozpatrywanie skarg członków Klubu na działalność Zarządu.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów.
- Zmiana Statutu, odwołanie Prezesa, członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz rozwiązanie Klubu wymaga bezwzględnej większości przy obecności co najmniej połowy członków Klubu w pierwszym terminie; w drugim terminie wymóg obecności połowy członków nie obowiązuje.
- Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
- Zarząd
- Zarząd składa się z 3 do 8 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
- Zarząd składa się z Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika oraz od 0 do 5 innych członków Zarządu.
- Prezesa powołuje i odwołuje w osobnym głosowaniu Walne Zgromadzenie na 2-letnią kadencję. Wiceprezes i Skarbnik wybierani są z własnego grona przez Zarząd.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- przyjmowanie nowych członków Klubu;
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- kierowanie bieżącą pracą Klubu;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia;
- ustalanie wysokości składek członkowskich.
- Zarząd podejmuje uchwały w obecności przynajmniej połowy członków zwykłą większością głosów. W razie równowagi głosów rozstrzygający jest głos Prezesa.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes, w razie jego nieobecności kompetencje Prezesa przysługują Wiceprezesowi.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Komisja rewizyjna
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków (przewodniczącego i dwóch członków) wybranych przez Walne Zgromadzenie
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola bieżącej pracy Zarządu Klubu;
- składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zgromadzeniu;
- występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia.
- W zakresie wykonywania kontroli Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu i ma prawo wglądu do wszystkich dokumentów Klubu oraz uzyskiwania wyjaśnień od członków Zarządu Klubu i innych osób. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą zostać osoby, które:
- są członkami zarządu lub pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- były skazane wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- W przypadku otrzymywania przez członków Komisji Rewizyjnej wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji lub zwrotu uzasadnionych kosztów, wynagrodzenie lub zwrot nie mogą być wyższe niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Sąd koleżeński
- Sąd Koleżeński powoływany jest ad hoc dla rozpatrywania powstałych sporów między członkami Klubu.
- Sąd Koleżeński nie zajmuje się rozpatrywaniem skarg na działalność władz Klubu.
- Sąd Koleżeński składa się z trzech członków: po jednym ustanawiają zwaśnieni członkowie, trzeciego wyznaczają zgodnie obie strony sporu, jeżeli jednak nie mogą dojść do porozumienia, trzeciego członka sądu wyznacza Prezes Klubu. W skład Sądu Koleżeńskiego nie mogą wchodzić członkowie Zarządu.
- Sąd Koleżeński wydaje pisemne orzeczenie w ciągu miesiąca od ukonstytuowania. Orzeczenie podawane jest do wiadomości członków Klubu.
- Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zgromadzenia.
- Orzeczenie Sądu Koleżeńskiego może stanowić podstawę wykluczenia z Klubu w trybie § 14.
221 Nagroda Klubu
- Klub corocznie przyznaje co najmniej jedną nagrodę za najlepsze przejścia sezonu. Nagroda ustanowiona jest w pamięci Łukasza Wajsa.
- Nagrody przyznawane są według następujących kryteriów: trudność techniczna przejść, trudności obiektywne przejść, oryginalność przejść, czas przejść, styl przejść.
- Nagroda przyznawana będzie raczej za wiele dokonań niż za jedno przejście. Największe znaczenie będą miały przejścia górskie.
- Nagroda może zostać przyznana ex aequo.
- Jedna z corocznych nagród może być również przyznana za szczególną aktywność i wszechstronność górską, największy wzrost umiejętności technicznych w ciągu roku lub za najlepsze przejścia kobiece.
- Nagrodzeni mogą zostać tylko członkowie Uniwersyteckiego Klubu Alpinistycznego na bieżąco opłacający składki członkowskie i będący członkami Klubu przynajmniej przez dwa lata poprzedzające ich nagrodzenie.
- Nagrody przyznawane są przez Kapitułę Nagrody.
- Kapituła składa się z trzech osób wybieranych przez Zarząd Klubu na 5-letnią kadencję. Członkowie Zarządu mogą być członkami Kapituły. Przed upływem kadencji dana osoba może przestać być członkiem kapituły tylko z powodu utraty członkostwa Klubu.
- Kapituła dokonuje wyboru nagrodzonych osób jednomyślnie.
- Członkowie Kapituły nie mogą zostać nagrodzeni.
- Łączna wysokość nagród (limit) określana jest przez Zarząd. Kapituła ma prawo do przyznania nagród w dowolnej wysokości w ramach wyznaczonego limitu. Kapitału może nie wykorzystać w pełni przyznanego limitu.
- Wykonanie uchwały Kapituły powierzone jest Zarządowi.
- Pisemne zgłoszenia przyjmowane są przez Kapitułę do 15 listopada każdego roku.
- Wyboru nagrodzonych osób dokonuje Kapituła do 31 grudnia. Swoją uchwałę wraz z uzasadnieniem Kapituła ogłasza publicznie. Zarząd wykonuję uchwałę Kapituły niezwłocznie.
- Uzupełnienie składu organów
W razie zmniejszenia się składu Zarządu bądź Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż 1/3 składu organu.
- Majątek Klubu
- Majątek Klubu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.
- Funduszami i majątkiem Klubu zarządza Zarząd.
- Klub może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z przepisami.
- Klub:
- nie udziela pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem klubu w stosunku do jej członków, członków zarządu, komisji rewizyjnej lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie zarządu, członkowie komisji rewizyjnej oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- nie przekazuje majątku na rzecz członków, członków zarządu, członków komisji rewizyjnej lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- nie wykorzystuje majątku na rzecz członków, członków zarządu, członków komisji rewizyjnej lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
- nie zakupuje towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie klubu, członkowie zarządu, członkowie komisji rewizyjnej lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- klub w swojej działalności przestrzega także innych ograniczeń, jakie wynikają z przepisów dotyczących organizacji pożytku publicznego.
- Sposób reprezentacji Klubu
Do reprezentowania Klubu oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych jest upoważniony Prezes lub Wiceprezes z jednym z członków Zarządu łącznie.
- Rozwiązanie Klubu
- Klub rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie jego majątku. Jeżeli w uchwale nie zostanie określone inne przeznaczenie majątku Klubu, majątek będzie przekazany na rzecz Polskiego Związku Alpinizmu.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy Prawo o stowarzyszeniach.